___Spindoctor
van de wereldsterren___

Als pr-manager van beroemde artiesten als Martin Garrix en David Guetta vliegt José Woldring de hele wereld over. Maar haar eindstation is altijd weer het Groningse dorpje Loppersum. ‘Daar kom ik tot rust, dat heb ik nodig.’

___Spindoctor
van de
wereldsterren___

Als pr-manager van beroemde artiesten als Martin Garrix en David Guetta vliegt José Woldring de hele wereld over. Maar haar eindstation is altijd weer het Groningse dorpje Loppersum. ‘Daar kom ik tot rust, dat heb ik nodig.’

Het lukt José Woldring (31) niet zich op het afgesproken tijdstip telefonisch te laten interviewen. ‘Sorry, ik heb een kleine crisis met een artiest. Dat moet ik eerst fixen. Kan ik je later terugbellen?’ Dat doet ze, maar met het verzoek of we elkaar ’s avonds kunnen spreken. Nadat ze Sint-Maarten heeft gelopen, met haar 6-jarige zoontje Finn. En na zoonlief naar bed te hebben gebracht.

Om 20.00 uur belt ze, tijdens het uitlaten van de hond. Ook al heeft Woldring een lange werkdag achter de rug, ze neemt de tijd. Is open en praat makkelijk. Ze vertelt dat ze de volgende dag naar Miami afreist voor een meeting met de Italiaanse lifestylegoeroe en dj Gianluca Vacchi. Met diens privéjet vliegen ze samen door naar Las Vegas voor de uitreiking van de Latin Grammy Awards.

Het zijn drukke weken voor deze jonge zakenvrouw, die nog maar net terug is van een Europese rondreis. In Lissabon sprak ze op tech-congres Websummit. Aansluitend reisde ze naar Bilbao, waar dj David Guetta de openingsshow verzorgde van de MTV Music Awards. Maar, zegt ze, de trip naar Amerika is de laatste: daarna staan er tot maart geen grote reizen in de agenda.

___In het hoge noorden ben ik gewoon
José van de paarden___

___Goede timing

Acht jaar geleden begon José Woldring met haar pr-bureau The Media Nanny. Dat gebeurde bij toeval. Ze leerde de wereld van de elektronische muziek kennen toen ze naast haar studie een baantje had bij Anna Agency, een boekingskantoor voor dj’s. Daar kreeg ze de taak om dj’s te promoten. Dat deed ze, als autodidact. Ze googelde op Hoe schrijf ik een persbericht? en oefende zich in het schrijven van wervende promo’s. Ze bleek vooral handig met sociale media. Dat was nieuw in die tijd. ‘Ik was niet bang, wel nieuwsgierig. En ik werkte hard.’ Haar bureau telt inmiddels 18 medewerkers en heeft grote namen in het portfolio: Martin Garrix, David Guetta, Jonas Blue, Disclosure, Oliver Heldens, Sunnery James & Ryan Marciano. Daarnaast behoren grote festivals en hospitality-bedrijven tot haar clientèle. Woldring: ‘We regelen interviews, schrijven persberichten, adviseren op creatief gebied, produceren content, bereiden evenementen en persmomenten voor. We willen onze klanten een zo groot mogelijk podium geven.’


‘Een kwestie van goede timing’, zo verklaart Woldring het succes. ‘Ik begon op een moment dat de dancewereld explodeerde. Dj’s groeiden uit van gasten die ergens in de hoek plaatjes stonden te draaien tot supersterren met spectaculaire shows. Maar de kleinere platenlabels deden weinig aan hun pr. Zelf hadden dj’s ook geen flauw benul.’ Daar speelde Woldring voortvarend op in. ‘Ook de media kregen meer interesse voor de dance-scene. Tot die tijd schreven alleen muziektijdschriften en blogs erover.’

___Breakdancing

Dat zelfstandige, ondernemende karakter had Woldring al op jonge leeftijd. Ze groeide op in Loppersum, een Gronings dorpje waar zo’n 2.500 mensen wonen. Na de havo had ze het platteland wel gezien. ‘Ik kende de wereld buiten Groningen alleen van tv. Ik wilde die het liefst met eigen ogen zien.’ Haar avontuur begon in Groningen-Stad, waar ze een jaar communicatie studeerde. Ze betrok haar studentenkamer al ver vóór het begin van haar studie. Daarna volgde een tussenjaar in Zwolle en vervolgens een kamer in Amsterdam, terwijl ze zich inschreef voor de hbo-opleiding Media & Entertainment in Haarlem.


Uitgaan, daar hield Woldring niet van. Haar tijd stak ze liever in bijbaantjes. Leuk werk, zoals presenteren bij MTV’s The Box. Ook was ze fanatiek breakdancer. Met een groepje trad ze regelmatig op in discotheken of bij shows als de AutoRAI. Toch ontdekte Woldring dat ze vooral werd aangetrokken door het werk áchter de schermen. José Woldring was pas drie jaar pr-ondernemer toen ze via platenlabel Spinnin’ Records de 15-jarige dj Martijn Garritsen leerde kennen – beter bekend als Martin Garrix. De twee hadden een ‘onwijze klik’ die zou leiden tot een bijzondere samenwerking. Niet veel later scoorde Garrix met de single Animals een monsterhit en werd hij in één klap een wereldster. Zijn ongekende succes bezorgde ook The Media Nanny een kickstart.`

___Alleen als ik paardrijd heb ik geen telefoon in de hand___

___Alleen als ik paardrijd heb ik geen telefoon in de hand___

___ Rode loper

Door de grote media-aandacht voor Garrix ontwikkelde Woldring zich als zijn prmanager. ‘Het was bizar hoe snel het ging. Uitverkochte concertzalen, uitzinnige fans, op wereldtournee, tv-optredens. Samen ontdekten we de magie van de pop-industrie.


Dat schepte een enorme band’, aldus Woldring. ‘Ik was 24 en stond nog maar aan het begin van mijn carrière. De eerste keer dat Martijn bij een show zijn entree over de rode loper moest maken, had ik nog geen idee. Ik keek de kunst af via YouTube, hoe andere sterren dat deden, en leerde snel.’ Twee jaar geleden meldde zich een andere wereld-dj: David Guetta. Ook met hem kan ze het goed vinden. Dat is volgens Woldring noodzakelijk om te kunnen samenwerken. En ook met de Franse top-dj gaat ze regelmatig op reis. ‘Ik kijk graag mee bij de repetities, zoals laatst nog voor de tv-opnamen van de MTV Music Awards. Kan ik zien of David wel voldoende in beeld wordt gebracht. Ik denk mee over zijn presentatie, zijn outfit en begeleid hem op de rode loper voor de persmomenten.’

___ Kantoorjob

’s Zomers vliegt José Woldring vooral naar Ibiza, waar de grootste

dj’s draaien in hippe clubs. Daarnaast vergezelt ze haar klanten tijdens optredens en persmomenten waar dan ook ter wereld. Als geroutineerd reiziger kent ze alle airport hacks, ofwel de snelste route op het vliegveld. Met een Privium-pas omzeilt ze alle wachtrijen. Onmisbaar reisitem is haar rugtas, met daarin een laptop. En ze lijkt vergroeid met haar mobiele telefoon: voor haar clientèle staat ze immers 24 uur per dag klaar. Snel schakelen, dat kan ze als geen ander. Ze durft beroemdheden haar mening te geven over hun kleding of uiterlijk. Bij de eerste kennismaking met David Guetta vond ze zijn lange haar maar niets. ‘Ik ben eerlijk en nuchter. Dat is mijn Groningse komaf. De mensen waarmee ik samenwerk, waarderen mijn mening. Ze hebben weliswaar een bepaalde status, maar uiteindelijk zijn het ook maar mensen.’

Ze benadrukt dat ze niet alleen maar glamourfeestjes bezoekt.

Integendeel. Haar werk en dat van haar medewerkers is grotendeels een ‘kantoorjob’. ‘Dynamisch, dat wel. Geen dag is hetzelfde’, aldus Woldring. ‘Dat moet ook, ik ben snel verveeld. Ook voel ik me verantwoordelijk. Ik wil dat dingen lukken.’

___ José van de paarden

Haar drukke baan staat in schril contrast met haar privéleven. Zeven jaar geleden kocht ze een huis in Loppersum – in het door aardappelakkers omgeven dorp dat ze ontvluchtte toen ze 17 jaar was. Het is er nauwelijks veranderd, maar anders dan toen weet ze de rust van het landschap nu te waarderen. ‘Ik kan me hier opladen. In Groningen voel ik me thuis. Er is geen provincie die zo ruim aanvoelt.’ Ze was zwanger van Finn toen er een prachtig huis te koop stond. Woldring: ‘Een kasteel voor Amsterdamse begrippen! En nog goed betaalbaar ook.’

Op het platteland zijn de glitter en glamour ver weg. De pumps en galajurken blijven in de kast, ze loopt rond in een oude spijkerbroek. Ze geniet intens van de huiselijke momenten met Finn en haar man Felix Maginn, zanger van Moke en bandlid van The Analogues.

Maar ze schiet ook regelmatig haar ruiterkleding aan. ‘Paardrijden is voor mij pure ontspanning.’ Lachend: ‘En het enige moment dat ik geen telefoon in de hand heb.’ Een paardenmeisje. Dat was José als kind al. Op haar tiende reed ze haar eigen pony en verzorgde die vol overgave. ‘Ik had weinig vrienden, was erg op mijzelf.’ Ze deed mee aan springwedstrijden, werd diverse keren kampioen in de provincie. Doorgaan in de paardensport was echter geen optie, zegt Woldring realistisch. ‘Daarvoor moet je veel geld meebrengen.’

Toch bleef ze haar hobby uitoefenen. Ze is een van de beste amateur-springruiters in Noord-Nederland. Vorig jaar was ze Gronings kampioen in de Z-klasse – hindernissen van 1 meter 30. Ook deed ze mee aan Jumping Amsterdam en de Nederlandse Kampioenschappen.

Haar passie voor paarden deelt ze met haar vader. Samen begonnen ze met het fokken van springpaarden. ‘Elke zomer wordt er een veulen geboren. We hebben er inmiddels negen’, aldus Woldring.

Ze springt op internationaal niveau met de 10-jarige merrie Chella. Maar ook de zelf gefokte Isar, een grijze ruin van vijf jaar oud, springt steeds beter.


___ Eigen keuzes

Met een eigen kantoor in Amsterdam en een huis in Groningen vond ze een nieuwe balans tussen werk en privé: doordeweeks is ze in Amsterdam, waar ze een appartement huurt in de Jordaan.

Haar man is daar dan meestal ook, als musicus werkt ook hij vaak in Amsterdam. Hun zoontje blijft bij oma en dat voelt fijn. Woldring: ‘Ik lijk erg op mijn moeder. En ze heeft ook mij grootgebracht. Ze is min of meer een verlengstuk van mij.’


‘Wacht even’, zegt ze plotseling. ‘Even een berichtje sturen aan een artiest. Die heeft me het afgelopen half uur al vier keer proberen te bellen.’ Je bent 24/7 bereikbaar of niet, óók in Loppersum. ‘Ik werk hard, maar krijg er ongelooflijk veel energie van. Het runnen van een eigen onderneming schept vrijheid. Die onafhankelijkheid past erg bij mij: ik kan elke dag mijn eigen keuzes maken. En ik kan een hoop werk aan anderen overlaten.’

___Ik ben nuchter en eerlijk, artiesten waarderen dat. Uiteindelijk zijn het ook maar mensen___

Ze ziet zichzelf nog wel enige tijd als pr-ondernemer werken. Wel denkt ze na over de toekomst, hoe ze zaken anders zou kunnen regelen. Ze is blij dat haar oudere broer Rik Woldring (35) sinds drie jaar voor The Media Nanny werkt. ‘Hij is managing director en houdt zich met de interne organisatie bezig. Prettig, want een team aansturen heb ik altijd lastig gevonden.’

De komende maanden wil ze zoveel mogelijk in Nederland zijn. Vanaf maart loopt de agenda weer vol met vliegreizen. Het festivalseizoen breekt aan, op Ibiza barsten de eerste feesten los. Het drukste moment van het jaar is het jaarlijkse Amsterdam Dance Event (ADE). Tijdens die vijf dagen in oktober zijn de beste dj’s ter wereld in Amsterdam - en dus veel klanten van The Media Nanny. ‘Overal zijn optredens in clubs, en er is een grote conferentie, waar ik bij moet zijn. Dan ben ik dag en nacht in touw. Op de laatste dag verlang ik echt naar de stamppot van mijn moeder aan de keukentafel.’

José
Woldring

31 jaar

Geboren in Loppersum. Na de havo volgde ze de Hbo-opleiding Media & Entertainment. Tijdens haar studie werkte ze als presentator bij muziekzender MTV The Box. Ook was ze accountmanager bij Radio 100%NL en boekingskantoor Anna Agency. Als talentvol breakdancer trad ze op bij evenementen en feesten. In 2010 begon Woldring haar eigen pr-bureau, The Media Nanny. Ze behoort tot de beste amateur-springruiters van Nederland. Ook rijdt ze graag motor.

Fotografie: Anne Timmer, Visagie: Corinne van der Heijden, Styling: Renske van der Ploeg